Frank Wakelkamp & Ursula Dütschler – 2 concerten op deze dag, om 16.00 uur, herhaling om 19.00 uur

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Frank Wakelkamp & Ursula Dütschler – 2 concerten op deze dag, om 16.00 uur, herhaling om 19.00 uur

Beethoven 250

27 december 2020 @ 16:00 20:30

Ursula Dütschler en Frank Wakelkamp

De Zondagmatinee in De Paulus van 29 november, aanvang 16.00 én 19.00 uur

Frank Wakelkamp, cello & Ursula Dütschler, pianoforte

13 december en 29 december, in twee concerten op dezelfde dag aanvang 16.00 én 19.00 uur, voeren Frank Wakelkamp en Ursula Dütschler nagenoeg alle werken voor cello en piano van Beethoven uit, daaronder de vijf Sonates voor cello en piano. Volgens de zogeheten historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. 

In het eerste van deze twee concerten wordt gebruik gemaakt van een kopie van een laat achttiende-eeuwse fortepiano, in het tweede van een instrument uit het begin van de negentiende eeuw, aldus een pianoforte van groter formaat: 2.50m.

Musicoloog en componist Leo Samama geeft 13 december mondeling een inleiding. De muziek voor cello en piano bestrijken immers vrijwel Beethovens leven.

Een speciale prijs voor alle concertgasten: € 27,50 per concert.

8 november staan op het programma de diverse korte werken voor cello en piano en de Eerste cellosonate. 29 november de sonates 3, 4 & 5

Ludwig van Beethoven (1770-1827): de drie late cellosonates.

Cellosonate nr. 4 in C, opus 102 nr. 1 (1815)Andante
Allegro vivace
Adagio – Tempo d’Andante – Allegro
vivace
Cellosonate nr. 5 in D, opus 102 nr. 2 (1815)Allegro con brio
Adagio con molto sentimento
d’affetto
Allegro
 pauze 
Cellosonate nr. 3 in A, opus 69 (1808)Allegro ma non tanto
Scherzo (allegro molto)
Adagio cantabile – Allegro vivace
Ludwig van Beethoven

De cellosonates van Beethoven vertegenwoordigen de drie periodes waarin zijn composities worden verdeeld. De eerste twee sonates, Deux Grandes Sonates pour le Clavecin ou Piano-Forte avec un Violoncelle obligé (opus 5 uit 1796) zijn geschreven in een periode waarin Beethoven zich profileerde als virtuoos pianist. Hij voerde deze stukken uit met de beroemde Franse cellist Jean-Pierre Duport, aan het Berlijnse hof van koning Frederik II van Pruisen. De koning was zelf een amateurcellist, en Haydn, Mozart en Boccherini schreven composities voor hem.

Deze twee sonates opus 5 zijn sonates voor piano en cello – niet andersom. Hoewel de cello af en toe in hogere sferen verkeert (net als soms in de variaties voor cello en piano die hij tussen 1796 en 1801 schreef) is de ware virtuositeit voorbehouden aan de pianist.

De derde sonate, Grande Sonate pour Pianoforte et Violoncelle (voor het eerst uitgegeven door Breitkopf & Härtel in 1809) in A groot, op. 69, heeft een heel andere klankwereld. Beethoven werkte tussen 1806 en 1808 aan deze sonate. De toenemende doofheid, waarvan zich in 1801 de eerste symptomen voordeden, was vergevorderd. In zijn tragische brief, bekend als het Heiligenstadttestament (oktober 1802), bekende Beethoven suïcidale gedachten te hebben gehad. “… es fehlte wenig, und ich endigte selbst mein Leben – nur sie die Kunst, sie hielt mich zurück, ach es dünkte mir unmöglich, die Welt eher zu verlassen, bis ich das alles hervorgebracht, wozu ich mich aufgelegt fühlte…” Toch is deze sonate, samen met verschillende andere werken uit deze periode, een van de meest positieve composities. Al vanaf de openingsfrase straalt het sereniteit en humor uit. Het is een klassieke sonatevorm, met zorgvuldig afgewogen proporties, waarbij de piano en cello de thema’s perfect symmetrisch beantwoorden. Dit is de eerste sonate waarin de cello een gelijkwaardige rol heeft en niet zoals eerder een cellosolo met klavierbegeleiding of een klaviersonate met cellobegeleiding zoals Beethoven’s cellosonates opus 5.

De “late” periode van Beethoven’s creatieve leven begon rond 1815. De Deux Sonates pour le Pianoforte et Violoncell twee sonates opus 102 uit dit jaar ademen een heel andere sfeer dan de voorgaande. Om te beginnen zijn ze maar half zo lang als hun voorgangers. De expressie wordt samengebald en zo krijgt elke noot meer waarde.De vierde sonate opent met een frase van twee maten, van waaruit het hele werk ontwikkelt, en die in het derde deel ook letterlijk weer naar voren komt. De vijfde sonate in D groot heeft een zeer dramatisch eerste deel, waarna een sereen langzaam deel komt. Dan volgt een speelse en soms heftige fuga, Beethoven’s vaarwel aan de cellosonate.

Frank Wakelkamp

Frank Wakelkamp, cello

studeerde “moderne” cello aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les had van Dmitri Ferschtman en Maarten Mostert. Masterclasses volgde hij bij Frans Brüggen, Heinrich Schiff en Christophe Coin. Bij Viola de Hoog studeerde hij af als Uitvoerend Musicus barokcello.

In 2000 nam hij een solo-cd op met cellosonates van de Amsterdamse barokcomponist Jacob Klein, die is uitgebracht bij Muziekgroep Nederland (CV 125). Hiervoor verrichte hij ook musicologisch onderzoek naar de voorheen onbekende Klein. In 2011 bracht hij met het ensemble Frank & Friends zijn tweede solo-cd uit met alle 9 cellosonates van Vivaldi. In 2014 volgde een derde cd met een in 2009 ontdekt nieuw opusnummer met cellosonates van Klein, eveneens met Frank & Friends.

In juni 2002 debuteerde hij, na een half jaar zelfstudie, op de viola da gamba en in 2003 soleerde hij voor het eerst in de Mattheüspassie van Bach. Sindsdien is hij een veelgevraagd gambasolist.

Kamermuziek speelt Frank Wakelkamp met The Great Charm, cello- en gambakwartet Gut Feelings en diverse ad hoc formaties, maar hij treedt ook op als solist. Met Trio Eroica won hij in 1996 het concours Musica Antiqua in Brugge met bijzondere lof van de Jury en de Radioprijs van BRTN 3.

In 2005 startte hij met de eerste Urtext- en facsimileuitgave van de cellosonates van Boccherini en Klein op editionwakelkamp.com.  Daarnaast geeft hij cello- en gambales in Bergen op Zoom.

Ursula Dütschler

Ursula Dütschler, fortepiano

is afkomstig uit Zwitserland. Zij studeerde klavecimbel bij Jörg Ewald Dähler in Bern en bij Kenneth Gilbert in Salzburg. Later volgde en studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten. Zij won prijzen op internationale concoursen zoals die in Parijs (1989, voor klavecimbel) en in Boston (1991, voor pianoforte).

Zowel op klavecimbel als ook op fortepiano treedt Ursula Dütschler regelmatig op als soliste en in diverse kamermuziek combinaties.

Bij het label Claves nam ze naast vele kamermuzikale uitvoeringen vier solo CD’s op met klavecimbel met werken van Scarlatti, Byrd, Balbastre en Bach. Tevens maakt zij deel uit van het collectief met Malcolm Bilson dat de complete Beethoven sonates opnam op pianoforte. Verder zijn bij Brilliant Classics 2 CD’s verschenen met sonates van Haydn en de complete werken voor piano vierhandig en twee piano’s van Mozart met Bart van Oort.


Gegevens

Frank Wakelkamp, cello & Ursula Dütschler, pianoforte

Beethoven 250

27 december 2020 @ 16:00 20:30

€30

De Zondagmatinee in De Paulus van 29 november, aanvang 16.00 én 19.30 uur

  • Entreeprijs 8 november: € 30,00

Klik hier om de tickets online te bestellen ➙

Muziekkamer Oegstgeest

Cultuurhuis De Paulus

Warmonderweg 2
Oegstgeest, 2341 KV Nederland
+ Google Maps
cultuurhuisdepaulus.nl

Lucien Knoedler

muziekkamer-oegstgeest.org

De Pauluskerk
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!