Bariton Henk Neven en Hans Eijsacker, piano

Henk Neven en Hans Eijsackers

Bariton Henk Neven en Hans Eijsackers, piano

Programma: liederen van Schubert – over vissers en water – en van Brahms als ook Nachdichtungen der Lieder und Gesänge des Hafis opus 30 (1940?) van Viktor Ullmann (1998 – 1944).

In de allereerste Zondagmatinee in De Paulus, 21 december 2014, vertolkte Henk Neven met pianiste Mariana Izman Schuberts liederencyclus Winterreise.

Henk Neven is een van de meest bevlogen liedvertolkers van zijn generatie. Hij ontving een Borletti-Buitoni Fellowship in 2009 en nam deel aan de prestigieuze Radio 3 New Generation Artists Scheme. In 2011 ontving hij de Nederlandse Muziekprijs. Neven is een regelmatige gast in Wigmore Hall, het Concertgebouw en in de NTR ZaterdagMatinee serie in Amsterdam. Hij trad op in het Festival Oude Muziek in Utrecht, Operadagen Rotterdam en het Gergiev Festival. Tot zijn recente hoogtepunten behoren concerten in het City of London Festival en het Cheltenham Festival, optredens voor de BBC Proms en recitals in De Munt in Brussel, de Beurs van Berlage in Amsterdam en het Musée d’Orsay in Parijs.

Hans Eijsackers is sinds 2013 sinds 2013 Professor Liedgestaltung aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf, daarnaast treedt hij veelvuldig op als solist, kamermusicus en liedbegeleider. Hij werkte onder meer samen met de dirigenten Otto Tausk, Neeme Jervi, Gordan Nicolic en Yannick Nézet-Seguin. Eijsackers vormt een duo met klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en met bariton Henk Neven.

Neven en Eijsackers voeren vanaf 2022 de artistieke leiding van het Internationaal Lied Festival Zeist. Hun programma, getiteld Van fin de siècle naar nieuwe stromingen, staat nu gepland voor 22 tot en met 31 oktober 2021.

Nelleke Noordervliet

Camerata Trajectina en Nelleke Noordervliet

In de muziekvoorstelling ‘Elk zijn waarom!’ brengen Nelleke Noordervliet en Camerata Trajectina de warmbloedige emoties onder de muziek, de ruzies, de vriendschappen, de feesten in de 17e eeuw.

Schrijfster Nelleke Noordervliet neemt je mee naar de 17e eeuw. In de persoon van Tesselschade Roemers Visscher vertelt zij over deze woelige tijd vol contrasten. De jonge, zelfstandige republiek der Nederlanden voert oorlog maar heeft ook behoefte aan vrede. Het streven naar voorspoed gaat ten koste van andere volkeren. Terwijl aan de Amsterdamse grachten statige huizen van regentenverrijzen, krioelt het arme volk in de zijstraten en pothuizen. In alle lagen van de bevolking veroorzaken hoogoplopende meningsverschillen over politiek en religie diepe scheuren in families en vriendschappen. Ieder heeft zijn waarom. Het persoonlijke is politiek, politiek is persoonlijk.

Tesselschade Roemers Visscher is het stralende middelpunt van de Muiderkring waar de lied- en dichtkunst bloeit als nooit tevoren. Een vrouw met een stem als een nachtegaal in een mannenbolwerk van dichters en schrijvers met Hooft aan het hoofd. Twee fenomenale dichters zijn de uitgesproken vertegenwoordigers van de verschillende stromingen. De erudiete virtuoos en protestant Constantijn Huygens als stem van de verfijnde elite. De katholieke Joost van den Vondel als de felle en compromisloze man uit het volk. De mannen ontmoeten elkaar zo nu en dan. Er is onenigheid en bewondering. Verdraagzaamheid en partijdigheid. Maar ze vinden elkaar in de muziek en hun bewondering voor Tesselschade.

Keiko Shichijo

Keiko Shichijo

Keiko Shichijo, piano

Keiko Shichijo is een veelzijdige en gelouterde musicienne, speelt piano en fortepiano. Haar repertoire is ongemeen veelzijdig en groot, bestrijkt eeuwen en omvat even goed hedendaagse toonkunst. Zij komt uit Japan, woont nu ruim tien jaar in Nederland en is sinds drie jaar docente aan de Fontys Hogeschool voor Muziek en Uitvoerende kunsten in Tilburg.

Keiko Shichijo studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam fortepiano bij Stanley Hoogland, orgel bij Pieter van Dijk, aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij Daan van de Walle specialiseerde zij zich in hedendaagse muziek. Haar programma omvat werken van onder anderen Satie, Mansoerian en Komitas.

Het Cardiff Trio

Het Cardiff Trio

David Fernández Alonso is eerste hoornist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Quirine Scheffers plaatsvervangend eerste concertmeester van dit orkest, pianiste Laurette Bloomer komt uit Cardiff. Tezamen vormen zij het Cardiff Trio.

Alonso komt uit de Spaanse havenstad Vigo en stamt van een familie van vissers. Hij studeerde in Valencia en aan de Muziekuniversiteit Karlsruhe en is sinds februari 2016 lid van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Quirine Scheffers en Laurette Bloomer vertolkten in de Zondagmatinee van 10 april 2016 onder meer de Vioolsonate van de destijds op Oegstgeester grondgebied geboren Leander Schlegel (1844–1913). Scheffers is ook de primarius van het Daniel Quartet dat in de Zondagmatinee in De Paulus van 22 september 2019 de wereldpremière van Leander Schlegels Tweede strijkkwartet (1913) speelde.

Programma: Frédéric Duvernoy (1765-1838) – Trio voor hoorn, viool en piano nr. 3 in Es, Clara Schumann-Wieck (1819-1896) – Drei Romanzen op. 22 voor viool en piano, Robert Schumann (1810-1856) – Adagio en allegro op. 70 voor hoorn en piano, Johannes Brahms (1833-1897) – c Trio voor hoorn, viool en piano op. 40.

Ksenia Kouzmenko

Ksenia Kouzmenko

Ksenia Kouzmenko, piano

Ksenia Kouzmenko komt uit Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland, en is de dochter van een pianistenechtpaar. Het eerste gedeelte van haar opleiding, in haar geboorteland, voltooide ze met onderscheiding. Vervolgens studeerde zij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Naum Grubert. Zij is aan dit instituut zelf pianodocent, sinds 1999. Masterclasses volgde Ksenia Kouzmenko bij onder anderen Charles Rosen, Walter Blankenheim, Jan Wijn en György Kurtág. Zij nam ook deel aan cursussen van het Tanglewood Music Festival in de Verenigde Staten. Ksenia Kouzmenko was winnaar tijdens een aantal concoursen, waaronder het Tromp Concours 1996 in Eindhoven. Zij beschikt over een vleugel haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

Ksenia Kouzmenko treedt op in Duitsland (Beethovenfestival in Bonn), Engeland, Zwitserland, België (Festival van Vlaanderen), Italië, Slovenië (Tartinifestival), Spanje (festival Semana de Musica Caja Astur), Rusland (Hermitage, St. Petersburg), en overal in Nederland. Ze speelt kamermuziek met onder andere klarinettist André Kerver en de Tsjechische celliste Lucie Stepánová. Sinds 2008 vormt ze een vast duo met de violiste Lisa Jacobs. In 2013 kwam bij Challenge Records hun CD uit met werk van Franck en Ysaye. Intussen verschenen van haar meerdere internationaal geprezen cd’s zoals die met zelden gehoorde of niet eerder vastgelegde pianomuziek uit Tsjechië. De opnamen met historische piano’s worden evenzeer gevierd.

De celloklas van Lucia Swarts 2021

De celloklas van Lucia Swarts

Lucia Swarts woont in Leiden en is hoofdvakdocent cello en barokcello aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij is ook eerste celliste in het orkest van de Nederlandse Bachvereniging en speelt sinds 1983 in het Asko/Schoenberg Ensemble en in het Residentie Bach Ensemble.

Een podium bieden aan jonge musici een van de rode lijnen in het seizoen 2021/22 van Muziekkamer Oegstgeest. Daarom nu de celloklas van Lucia Swarts: een tiental musici, waaronder zes cellisten in de aanloop naar hun examens. Het programma omvat de suite voor twee celli van David Popper, een Suite voor cellosolo van Johann Sebastian Bach en een van Max Reger als ook zo’n heerlijke Serenade voor vier celli van Georg Goltermann.

Bernd Brackman

Bernd Brackman

Bernd Brackman, piano

Bernd Brackman is een Beethoveniaan in hart en nieren. Hij schrijft ons: 

“Leider…. zu spät!” …. verzuchtte Beethoven op zijn sterfbed, toen men hem eindelijk de zo vurig gewenste Moezelwijn uit zijn geboortestreek overhandigde. Nog enkele druppels vermochten zijn lippen te bevochtigen, voordat hij bij donder en bliksem op maandag 26 maart 1827, bij 

sneeuwstormen en ontij, tegen zes uur in de avond, de geest gaf. “De komedie is beëindigd….”, zou hij ook gezegd hebben. 

In juli 1827 publiceerde de dichter Johann Sporschil deze woorden: “Nooit meer zullen de inwoners van het vriendelijke Wenen het voorrecht genieten een man gade te slaan van gedrongen lichaamsbouw, nonchalant gekleed, een hoed van onbepaalde vorm op zijn hoofd, het hoofd opgeheven, op dat gezicht met zijn grijze schaduwen een uitdrukking van grote verstrooidheid. Niet langer zullen zij zien hoe hij zich door de straten voorthaast , waarbij hij met zijn korte doch kordate passen nauwelijks de grond schijnt te raken, tot hij, bliksemsnel, om de hoek verdwijnt. Zij zullen niet langer met welwillende en toegeeflijke trots tegen elkaar kunnen fluisteren: “Zag je dat? …Beethoven! ” ….” 

Ja, Beethoven was al bij zijn leven een beroemdheid. Openlijk bewonderd als het grootste genie in de muziek, zijn de anekdotes over zijn merkwaardige gedrag en voorkomen talrijk. Want wie met het hoofd in de wolken leeft, en een oeuvre schrijft om de gehele mensheid te redden, laat zich niet afleiden door het dagelijkse leven en al zijn toevalligheden….

Aylin Sezer en Ed Spanjaard

Aylin Sezer en Ed Spanjaard

Aylin Sezer, sopraan en Ed Spanjaard, piano

Programma: de liedkunst van Francis Poulenc (1899–1969) en die van Sergej Rachmaninov (1873–1943).

Sopraan Aylin Sezer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en behaalde haar master in operazang aan de Nationale Opera Academie – met onderscheiding voor “exceptional artistic quality”. In 2017 won zij de Schaunard Award voor een indrukwekkende vocale prestatie en de HOTIAD Award voor Turks Artiest van het jaar. Aylin Sezer vertolkte vele operarollen, daarnaast is zij concertzangeres als ook te horen in Bachs Matthäus Passion, oratoria van Haydn en de Requiems van Mozart, Brahms en Saint-Saëns.

Dirigent en pianist Ed Spanjaard is een unieke persoonlijkheid in het huidige klassieke muzieklandschap van Nederland. Succesvol zowel op het concertpodium als in de orkestbak, heeft hij affiniteit met een breed scala aan muziekgenres, van klassiek tot hedendaags. Zijn productie van Wagner’s Ring des Nibelungen met de Nederlandse Reisopera oogstte de hoogste internationale waardering.

Sinds 2001 is Ed Spanjaard met enige regelmaat gastdirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Tot de orkesten die hij leidde behoren het Symfonieorkest van Dallas, het Deens Nationaal Symfonieorkest, Ensemble InterContemporain (Parijs), Ensemble Modern (Frankfurt), Klangforum Wien en in München zowel de Symphoniker als de Philharmoniker.

In 2002 werd Ed Spanjaard gevraagd als dirigent en pianist op te treden bij het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en Máxima. Als pianist heeft hij zich gespecialiseerd in liedbegeleiding.