“De Franse componist Claude Debussy (22 augustus 1862 – 25 maart 1918) was één van de belangrijkste componisten van het begin van de 20e eeuw. Zijn oeuvre markeert de transitie van de late romantiek naar de moderne muziek. Tijdens zijn leven kwam hij in contact met andere componisten, onder wie Tsjaikovski en Wagner. Hij ontwikkelde zijn eigen klank en brak daarmee definitief met de romantiek.” Samama plaatst het leven en werk van Debussy in een cultuurhistorisch perspectief en illustreert zijn college met voorbeelden van CD en aan de piano. Aldus de inleiding tot deze hoorcolleges uitgegeven door Home Academy in samenwerking met de Studium Generale van de Universiteit Leiden.
Samama’s zal zich in zijn hoorcolleges over Debussy uit 2008 in Oegstgeest uiteraard niet herhalen. Eerst zal hij wel uit te doeken doen waarom Debussy “de heimelijk omwentelaar” was – om met componist Rudolf Escher (1912 – 1980) te spreken, in het tweede college hoezeer diens oeuvre van invloed is geweest op Nederlandse componisten – van Diepenbrock (1867 – 1924) tot en met Tristan Keuris (1946 – 1996).
Kortom, dit is Nederlandse cultuurgeschiedenis in optima forma.
Dit is het eerste van twee hoorcolleges.