De Russisch/Amerikaanse Lera Auberbach (1973) is een van de meest uitgevoerde componisten van vandaag. Zelf een pianiste van grote allure, zet zij de grote Russische traditie voort van pianisten/componisten onder wie Rachmaninov en Prokofjev. Auberbachs orkest- en kamermuziekwerken, alle in opdracht gecomponeerd, worden uitgevoerd door de meest vooraanstaande musici en orkesten. Zij manifesteert zich ook als dichter en beeldend kunstenaar.
Op 3 november vorig jaar was in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam de wereldpremière van Auerbachs 72 Angels door het Nederlands Kamerkoor en het Rachèr Saxophone Quartet onder leiding van Peter Dijkstra. Medio vorige maand voltooide zij haar Vierde vioolconcert dat op 4 maart in première gaat bij de New York Philharmonic Orchestra onder leiding van Alan Gilbert met Leonidas Kavakos. Bij het label ECM verscheen haar opname van Sjostakovitsj’ 24 Preludes opus 34, gekoppeld aan een werk dat zij zelf componeerde, de Sonate voor altviool en piano (2013), met Kim Kashkashian.
Gefascineerd door de talloze kansen die de 24 toonsoorten bieden, ontplooide Auerbach haar ongemeen virtuoze 24 Preludes voor pianosolo (1991). In vraaggesprekken zal Sara Crombach erover vertellen, opgetogen als zij is dat zij juist dit werk in de Paulus kan spelen. Hier sluiten de 24 Preludes van Frédéric Chopin wonderwel bij aan en deze nu zijn een hommage aan het Chopin Genootschap.
Sara Crombach is naast een internationaal gezochte concertpianiste, docente Oost-Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij de Russische pianist Naum Grubert, en volgde masterclasses bij onder anderen Boris Berman, Sergei Dorensky en Maria João Pires.
In haar recitals leest Sara Crombach vooraf aan iedere compositie passende gedichten voor uit uiteenlopende bundels. Dit zal zij natuurlijk ook in de Paulus doen.