Muziektheatervoorstelling De Grens is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16 jarige vluchteling aankwam in Nederland. In een indrukwekkende one-woman show vertelt ze over haar zoektocht naar een nieuwe identiteit in een maatschappij waar ze geen deel van kan zijn.
We zien Nederland door de ogen van een buitenstaander, met veel humor en begrip. Ekaterina laat op ontroerende en confronterende wijze zien hoe het leven is in een niemandsland, als enkel de hoop nog rest.
De Grens is het vervolg op de succesvolle voorstelling De Weg. Daarin vertelt zangeres en harpiste Ekaterina Levental over haar vlucht uit de voormalige Sovjet Unie. Een weg die eindigt in een veilig politiebureau op de Wallen in Amsterdam. De Grens begint daar waar De Weg eindigt.
Een jonge vrouw, die vecht voor haar bestaansrecht, dwars door grenzen, voorbij het oordeel. De Grens vertelt je een waargebeurd en hoopvol verhaal, opgetekend aan de rand van Nederland, met humor en prachtige muziek. ‘Ik zal alles doen om iemand te mogen zijn.’
De Grens is de tweede in een serie documentaire muziektheater voorstellingen van LEKS compagnie. Deze serie behandelt relevante actuele thema’s en wordt gemaakt voor een breed publiek. Iedere voorstelling vertelt een persoonlijk verhaal, in een theatrale bewerking, en wordt geïllustreerd met gevarieerde muziek. De producties zijn flexibel van opzet, en spelen op diverse podia, van theaterzaal of concertpodium tot in huiskamersetting.
In De Grens vertelt zangeres Ekaterina Levental. over haar verblijf als 16 jarig meisje in verschillende opvangkampen, na haar vlucht uit de Sovjet Unie. Ekaterina vertelt, speelt, zingt en begeleidt zichzelf op de harp.
Wat een geweldige theaterpersoonlijkheid … Een heel sterke vrouw, die in staat is te vechten tegen haar lot … Superieur ironisch.
Max Arian, september 2017, Theaterkrant
Diepgang en humor in een onewomanshow … Ekaterina Leventals aanwezigheid op onze podia dient een wezenlijk Nederlands belang.
François van den Anker, september 2017, Place de L’Opera