Ksenia Kouzmenko, piano
Ksenia Kouzmenko wordt internationaal geroemd om haar gevoelige en technisch indrukwekkende pianospel en is een gezochte kamermuziekpartner. Zij is docent piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Het programma van de Zondagmatinee van 10 april:
Galina Gorelova (1951):
Landschappen (1997) – Moderato
Miloslav Kabeláč (1908–1979)
Meditatie. Lento. Con espressione, ma semplice (1954)
Klement Slavický (1910–1999)
Etude
Raadsel. Lento patetico (1961)
Herinneringen. Allegro (1961)
Bohuslav Martinů (1890–1959)
Fenêtre sur le jardin (1938) – Poco andante – Allegro moderato
Jaroslav Křička (1882–1969)
Intieme stukken op. 17 (1910–11)
Andante con malinconia – Grave, con effusione – Andante con tenerezza
Vasil Barvinsky (1888–1963)
Wiegenlied
Boris Ljatosjynsky (1895–1968)
Preludes op. 38 (1942) – Moderato con moto e sempre ben ritmato
Bohuslav Martinů
Sprookje (1924)
Pavel Jeřábek (1948–2001)
Onweer in Prokop (1978)
Jaroslav Kvapil (1892–1958)
Door het dal van weemoed en verdriet (1922)
Leoš Janáček (1854–1928)
In de mist (1912) – Andantino. Poco mosso – Presto. Meno mosso
Programmatoelichting
Ksenia Kouzmenko: “Dit programma is voortgesproten uit Fenêtre sur le jardin, mijn cd-album met muziek voor pianosolo van Tsjechische componisten. Mijn fascinatie en bewondering hiervoor begon jaren geleden, toen ik met de Tsjechische celliste Lucie Štěpánová aan de stukken van Janáček, Martinů, Páleníček en Kabeláč samenwerkte, voor onze album Whispering Leaves. In die tijd heb ik heel veel Tsjechische muziek beluisterd, gespeeld en er intensief over gelezen. De enorme rijkdom en veelzijdigheid van dit repertoire verblufte en verbijsterde me. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Al gauw ontdekte ik dat er naast de stukken van bekende Tsjechische componisten zoveel meer prachtige muziek is maar in vergetelheid geraakt – nooit opgenomen, nauwelijks gespeeld. Zo ontstond het idee om werken van deze componisten weer tot leven te wekken.
De oorlog in Oekraïne heeft dit nu een heel andere dimensie gegeven. Vechten voor vrijheid, het recht op vrijheid van meningsuiting, alsook op verbondenheid met, waardering en liefde voor je geboortegrond, het spreekt allemaal uit deze muziek. Naast Kabeláč, Martinů, Janáček en Kvapil hoort u composities van Jaroslav Křička (uit mijn Vánoce–album). Křička woonde in de jaren 1906–‘09 in Dnipro/Oekraïne en gaf daar muziekles. Verder een stuk van Galina Gorelova, componiste uit mijn geboorteland Belarus alsook van de Oekraïense componisten Vasyl Barvinsky en Boris Ljatosjynsky.
Vasyl Barvinsky van aristocratische komaf studeerde van 1907 tot 1915 filosofie in Praag, en hij volgde daar ook colleges van de componist Vítězslav Novák. Hij vervulde vele officiële functies, maar werd in 1948 naar Mordovië gedeporteerd na eerst erin toe gedwongen te worden al zijn manuscripten te laten vernietigen. Boris Ljatosjynsky heeft de Drie preludes opus 38 gecomponeerd in 1942, toen hij uit oorlogsgebied geëvacueerd was naar Sarátov, de stad aan de machtige Wolga-rivier.
Biografie
Enig kind van een pianistenechtpaar, is Ksenia Kouzmenko geboren en getogen in Minsk, de hoofdstad van Belarus – Wit-Rusland. Zij studeerde aan het Nationaal Muziekcollege te Minsk bij Vladimir Zaretski en bij Grigori Sjersjevski, de voormalige pianodocent van haar vader. Twaalf jaar oud debuteerde zij als solist bij een orkest. In de jaren erna vertolkte ze pianoconcerten van Beethoven en Rachmaninov en studeerde cum laude af met een gouden medaille. Ksenia vervolgde haar pianostudie aan de Nationale Muziekacademie bij Igor Olovnikov, waar zij, eveneens cum laude, haar master behaalde als concertpianist en docent alsook in pianobegeleiding en kamermuziek.
In 1995 arriveerde zij met een internationale studiebeurs in Nederland voor een post-graduate studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij de Russische meesterpianist Naum Grubert. In 1997 en 1998 ontving zij een beurs van de Yuri Egorov Foundation, volgde masterclasses bij Abbey Simon, György Sándor, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en zij nam deel aan de Bach-interpretatiecursussen van professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood, Verenigde Staten.
Ksenia Kouzmenko verwierf internationale prijzen voor pianobegeleiding. Als soliste won ze de tweede prijs en de publieksprijs van het internationale Tromp Muziek Concours te Eindhoven, en de derde prijs op de Rencontres Musicales de Gaillard, Frankrijk.
Op haar website zijn talrijke YouTube en Spotify-linken te vinden: