Dain en Amstrong kennen elkaar sinds hun studiejaren aan het Mannes College of Music in New York eind jaren 2000. Zij zijn hier intussen 2 augustus vorig jaar en 15 augustus dit jaar te bewonderen geweest.
Opmerkelijk 2 augustus vorig jaar was, dat dit het enige ‘live’ recital was vooraf aan de opname van het programma die middag: Regards sur l’infini – Visies op het oneindige. Honderd jaar Franse melodietraditie: Claude Debussy, Claire Delbos, Olivier Messiaen, Henri Dutilleux en Kaja Saariaho. Dit debuutalbum van Dain en Amstrong verscheen een jaar geleden en werd door de internationale pers dadelijk bejubeld. In zijn Radio4-programma Passaggio sprak Lex Bohlmeijer van de cd van het jaar. En verder in Het Parrool “prachtsopraan” en in de NRC: “een schitterend album”, over Messiaens liedcyclus Poèmes pour Mi: “extatische pianistiek, stratosferische uithalen, zwoele verzuchtingen en pure schoonheid”.
Ziedaar, Muziekkamer Oegstgeest heeft aan de wieg gestaan van een productie van alom indringende betekenis.
Wouters van den Oudenweijer en Armstrong ontmoetten elkaar op een festival in Zuid-Duitsland en spanden dadelijk samen om met Dain in Oegstgeest op te treden. Zou het drietal hier 22 maart vorig jaar komen, dat concert moest als alles afgelast, evenals 31 januari. Nu dan eindelijk.
Uit haar omvangrijke repertoire spreekt Dains bijzondere aandacht voor liedkunst die in vergetelheid is geraakt. Naast liederen van Poulenc en Korngold nu ook van Ned Rorem. Deze Amerikaanse componist creëerde naast opera’s, orkestwerken en kamermuziek een liedrepertoire van grote rijkdom en diepgang. Vorige maand werd hij 98. Tot slot van deze Zondagmatinee een van de laatste werken die Schubert 31 jaar oud op zijn sterfbed voltooide, het verrukkelijke, grootschalige lied Der Hirt auf dem Felsen voor sopraan, klarinet en piano. Kaarten zijn ook bij de Rijnlandse Boekhandel verkrijgbaar.
De Nederlands-Amerikaanse sopraan Katherine Dain, internationaal gezocht in opera en het concertlied, studeerde aan de Universiteit van Harvard, de Guildhall School of Music and Drama in Londen en aan de Mannes College in New York – waar zij Sam Armstrong ontmoette en met wie zij sindsdien wel vaker een duo vormt. Zij woont in Rotterdam en bereist van daaruit de wereld.
Lars Wouters van den Oudenweijer is een alom gevraagde klarinettist. Hij studeerde bij Walter Boeykens aan het Rotterdams Conservatorium en vervolgde zijn studie bij Charles Neidich aan de Juilliard School New York. In 1999 debuteerde hij met een recital in het Amsterdams Concertgebouw in de serie Jonge Nederlanders. Onder de prijzen die hem ten deel vielen in 2003 de Edison Young Masters voor zijn debuut-cd. Lars en Sam werkten intussen vaker met elkaar samen op internationale kamermuziekfestivals.
De Engelse pianist Sam Armstrong was twee keer eerder in de internationale kamermuziekserie Zondagmatinees in De Paulus te bewonderen. Hij trad op in het Amsterdams Concertgebouw, in Carnegy Hall’s Weill Recital Hall New York, de Wigmore Hall in Londen. Een gepassioneerde musicus in kamermuziek. Op zijn website staat het vraaggesprek dat het klassieke muziek magazine De Nieuwe Muze met hem voerde – in het Nederlands.
Programma
Schumann
Fantasiestücke voor klarinet en piano
Keuris
Canzona voor klarinetsolo
Berg
Pianosonate opus 1
Rorem
Ariel voor zang, klarinet en piano
Korngold
Drei Lieder opus 22 voor zang en piano
Schubert
Der Hirt auf dem Felsen D. 965 voor zang, klarinet en piano