Sofja Gülbadamova

Brahms & Dohnányi

Variaties & rapsodieën in Hongaarse stijl

De Paulus

zondag 14 februari 2016

Brahms & Dohnányi

Variaties & rapsodieën in Hongaarse stijl

De Paulus

zondag 14 februari 2016

Zelden gehoorde werken van Brahms en Dohnányi. Sofja Gülbadamova, piano

Sofja Gülbadamova legt een voorliefde aan de dag voor onbekende werken van onder anderen Fauré, Debussy, Poulenc en Tsjaikovsky en voor minder bekende componisten onder wie Reynaldo Hahn, Claude Delvincourt en Ernst von Dohnányí. Haar in het najaar van 2013 bij het label Danacord verschenen cd oogstte alom grote waardering en was bij voorbeeld dadelijk de Editor’s Choice van het magazine Gramophone. Haar concertprogramma’s licht zij graag zelf toe. Wie nader met haar kennis wil maken: zij was in maart 2014 te gast bij Melchior Huurdeman in het VPRO-programma Vrije Geluiden.

Bij talrijke concoursen was Sofja Gülbadamova prijswinnaar, in de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, de Bondsrepubliek en Rusland. In 2008 verwierf zij twee prestigieuze eerste prijzen: bij de International Piano Competition in Aix-en-Provence en in Parijs bij de 6th International Francis Poulenc Piano Competition waarbij zij tevens een speciale prijs kreeg voor de beste vertolking van Poulencs muziek. In 2010 oogstte zij opnieuw groot succes: in augustus van dat jaar de Grand Prix bij de Rosario Marciano International Piano Competition in Wenen en twee maanden later de tweede prijs bij de Internationale Pianowedstrijd André Dumortier in België. Zij bereist de hele wereld, trad onlangs op in Teatro Colon in Bogotá, Colombia, waar zij soleerde in het Pianoconcert van Clara Schumann, als ook in de Philharmonie van St. Petersburg, het Konzerthaus Berlin en op toonaangevende festivals.

Geboren in Moskou begon Sofja Gülbadamova haar muziekstudie aan de befaamde Gnessin-muziekschool, haar academische titel verwierf zij aan de Musikhochschule van haar huidige woonplaats Lübeck, in de klas van de Amerikaanse pianist James Tocco, en ze studeerde aan het Conservatorium van Parijs en aan de École Normale de Musique.

Voor Kunststoff, Das Bayer-Kultur-Magazine van januari/februari 2015, schreef Sofja Gülbadamova deze bijdrage over de Duits-Hongaarse pianist, dirigent en componist Ernst von Dohnányí:

„Den humorvollen Menschen zur Freude und allen anderen zum Ärgernis“, so der Untertitel eines Werkes, mit dem mein wohl lebenslanger Roman mit dem Komponisten Ernő (oder Ernst von, wie er sich selbst außerhalb Ungarns nannte) Dohnányí vor gut zehn Jahren begann. Ich hatte das Glück, als Solistin für die Variationen über ein Kinderlied, das bekannteste Werk Dohnányís, verpflichtet zu werden. Mir sagte der Name des Komponisten nichts, aber je mehr ich mich in das Stück vertiefte, desto mehr verfiel ich seinem Zauber und Charme. Wien hat eindeutig Pate gestanden: Dort feierte der noch ganz junge Komponist seine ersten Erfolge und lebte wenig später in dieser herrlichen Stadt; da traf der noch nicht einmal zwanzigjährige Dohnányí Johannes Brahms, der nach heutigen Maßstäben den perfekten Werbeslogan für Dohnányís Musik schuf: „Ich hätte es nicht besser schreiben können“, war sein Urteil über das Klavierquintett op.1.

Ich wollte mehr wissen, suchte nach Noten und biographischen Details über den Komponisten, der mehrere Jahrzehnte lang als die Inkarnation der Musik in Ungarn galt; hatte er doch neben seiner Lehrtätigkeit an der Liszt-Akademie, wo er einst selbst Student war, den Direktorposten des Budapester Philharmonischen Orchesters inne und galt als Nachfolger Liszts auf dem Klavierolymp. Als einer der besten Pianisten weltweit, der mit knapp 20 Jahren eine sensationelle Laufbahn begann, erlebte Dohnányí nach dem 2. Weltkrieg, vor dem er aus seiner Heimat fliehen mußte, ein Drama, das bis heute seine Wirkung zeigt. Er wurde zum Kriegsverbrecher erklärt, ein Irrsinn, der mehrfach widerlegt wurde, dennoch verschwand er für mehrere Jahrzehnte aus dem europäischen Musikleben. Er mußte sich mit 70 Jahren, nachdem es ihm gelungen war, über Argentinien in die USA auszuwandern, auf die Bühne zurückkämpfen, absurden Entschuldigungen zum Trotz, die ihn sogar in Amerika verfolgten.

Er siegte über Neid und Missgunst und bewahrte sich, trotz aller Schicksalsschläge, seine lebensfrohe und humorvolle Art, die laut Klaus von Dohnanyi seine Natur am meisten auszeichneten. In seiner Musik kommt dieser Charakterzug großartig zur Geltung („Fuge für eine vorgeschrittene linke Hand oder zwei zurückgeschrittene Hände“), und was so faszinierend an Dohnányí ist: Er hat viele verschiedene Gesichter und bleibt dabei unverkennbar, besonders seine Orchestrierungsfarben sind einmalig und unverwechselbar. Selbst ein genialer Pianist, wusste er die gesamte Klavierpalette zu nutzen, ohne sich im Handwerk zu verfangen. Wunderbarer Witz geht bei ihm einher mit tiefster Melancholie, schelmisches Grinsen mit Lyrik und mitunter größter Dramatik, ja Tragik. Er war ein großer Meister, und es erscheint mir rätselhaft, warum seine Musik immer noch auf Anerkennung wartet.

Concertprogramma

Johannes Brahms / Theodor Kirchner

“Zigeunerlieder” op.103
Johannes Brahms

Variaties op een Hongaars thema op. 21/2
Johannes Brahms

Variaties in d – de transcriptie van het tweede deel van Brahms’ Eerste strijksextet op. 18

Pauze

Ernst von Dohnányi

Vier rapsodieën op.11
Nr. 1 in g ~ Allegro non troppo, ma agitato
Nr. 2 in fis ~ Adagio capriccioso
Nr. 3 in C ~ Vivace
Nr. 4 in es ~ Andante lugubre

Johannes Brahms / Ernst von Dohnányi

Rondo alla Zingarese – de transcriptie van het vierde deel van Brahms’ Pianokwartet op.25

Seizoen 2015/2016

Henk Neven & Mariana Izman

Henk Neven en Mariana Izman

Schuberts Winterreise

Henk Neven, bariton en Mariana Izman, piano

De Paulus

zondag 21 december 2014

Marina Baranova

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“Marina Baranova vertelt met elke noot een verhaal”

Marina Baranova, piano

De Paulus

zondag 22 februari 2015

Willemijn Knödler & Claudette Verhulst

Willemijn Knödler & Claudette Verhulst

Schubert, Dvořak en Grieg

Willemijn Knödler, cello & Claudette Verhulst, piano

De Paulus

zondag 19 april 2015

Frans van Ruth

Frans van Ruth

Leven en werk van Leander Schlegel

Een concert/lecture door Frans van Ruth over de in Oegstgeest geboren componist

De Paulus

zondag 13 september 2015

Hanna Shybayeva en het Ysaÿe Trio

Hanna Shybayeva en het Ysaÿe Trio

Leander Schlegel – Beethoven

Hanna Shybayeva (piano) uit Wit-Rusland en de leden van het Ysaÿe Trio

De Paulus

zondag 18 oktober 2015

Leo Samama

Leo Samama

Skrjabin en tijdgenoten (I)

De Paulus

zondag 08 november 2015

Leo Samama

Leo Samama

Skrjabin en tijdgenoten (II)

De Paulus

zondag 15 november 2015

Masha Yulin

Masha Yulin

Skrjabin en tijdgenoten (III)

De Paulus

zondag 22 november 2015

Alexander Oliver

Alexander Oliver en leden van the New European Ensemble

Poetry & Music From World War I

There is no interval

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zondag 13 december 2015

André Morsch en Mariana Izman

André Morsch en Mariana Izman

Schuberts Winterreise

André Morsch, bariton en Mariana Izman, piano

De Paulus

zondag 17 januari 2016

Seizoen 2015/2016

Quirine Scheffers en Lauretta Bloomer

Quirine Scheffers en Lauretta Bloomer

Vioolsonate van Schlegel, Beethoven en Janáček

Quirine Scheffers, viool en Lauretta Bloomer, piano

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zondag 10 april 2016

Marene Elgershuizen en Frans van Ruth

Marene Elgershuizen en Frans van Ruth

Leander Schlegel: Deutsche Liebeslieder opus 20

Marene Elgershuizen sopraan en Frans van Ruth piano

De Paulus

zondag 13 maart 2016

André Morsch en Mariana Izman

André Morsch en Mariana Izman

Schuberts Winterreise

André Morsch, bariton en Mariana Izman, piano

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zondag 17 januari 2016

Alexander Oliver

Alexander Oliver en leden van the New European Ensemble

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zondag 13 december 2015

Masha Yulin

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Hanna Shybayeva en het Ysaÿe Trio

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Frans van Ruth

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