Programma
Antonín Dvořák – Vier Lieder, opus 2
- Vy vroucí písně spějte
- Ó byl to krásný, zlatý sen
- Mé srdce často v bolesti
- Na horách ticho a v údolí ticho
Leoš Janáček – Selectie uit Moravische Volkslieder
- Památky
- Polajka
- Tíha
- Komu kytka
- Loucení
- Muzikanti
- Lavečka
- Stálosť
Elmer Schönberger – Three Auden Songs – Wereldpremière
- The secret
- For what as easy
- The more loving one
Claude Debussy – Le promenoir des deux amants
- Auprès de cette grotte sombre
- Crois mon conseil, chère Climène
- Je tremble en voyant ton visage
Henri Duparc
- Le manoir de Rosemonde
- Soupir
- Serenade Florentine
Ernest Chausson
- Le temps des lilas
Elmer Schönberger over zijn Auden-liederen
“Strikt genomen is er maar één verbindend element in mijn ‘Three Auden songs’, namelijk W.H. Auden, de tekstdichter. Maar hoe zou dat niet genoeg kunnen zijn. Het begon met ‘The more loving one’, een van Audens mooiste (en ook bekendste) gedichten, met als sleutelzin ‘If equal affection cannot be / Let the more loving one be me.’ Is dit gedicht veel meer dan louter liefdesverklaring, de muziek heeft in essentie aan die ene zin genoeg. Het tweede gedicht, ‘For what as easy’, heeft met zijn kortademige zinnen van tweevoetige jamben iets van een aftelrijmpje, iets gehaasts ook, en de muziek doet daaraan mee. Het ironische eerste gedicht, ‘At last the secret is out’, is precies zo Engels als de theekopjes en de croquetwedstrijd waarvan sprake is, maar vergis je niet: ‘there is always another story, / there is more than meets the eye’.”
“Thomas Beijer (Haarlem, 1988) studeerde aan het Amsterdamse conservatorium bij Jan Wijn, waar hij in 2011 afstudeerde met de hoogste onderscheiding. Daarna vervolgde hij zijn pianostudie bij de Cubaanse pianist Jorge Luis Prats, en volgde hij masterclasses bij Emanuel Ax, Menahem Pressler, Murray Perahia, Pacal Devoyon, Jacques Rouvier en Elza Kolodin. Daarnaast kreeg Beijer compositielessen bij Elmer Schönberger in Amsterdam en bij Malcolm Singer in Londen.
Naast zijn carrière als pianist en componist, is Thomas Beijer actief als schrijver en tekenaar. In 2017 debuteerde hij bij uitgeverij Prometheus met de novelle Geen Jalapeños. Momenteel werkt hij aan een bundel essays over muziek.
Sinds 2019 is Thomas Beijer artistiek directeur van de Young Pianist Foundation. in 2022 ontving Thomas Beijer de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, wordt uitgereikt.”
Barbara Kozelj, Sloveense van geboorte, studeerde aan de Muziekacademie van Ljubljana, het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, De Nederlandse Opera Academie en de Nederlandse Opera Studio. Met het cellopianoduo Hochscheid en van Ruth gaf zij gestalte aan het programma dat componist en schrijver Elmer Schönberger samenstelde over de Eerste wereldoorlog 1914–1918.
Dit gebeurde in de Zondagmatinee in De Paulus van 11 november 2018, precies 100 jaar sinds de Wapenstilstand die een einde maakte aan deze ‘Groote Oorlog’. In de Oegstgeester Courant van de woensdag ervoor stond een vraaggesprek met Barbara Kozelj.